onsdag 26 november 2008

Strålande jul

God jul!
Om en månad är det annandag jul. Sandviken ska spela annandagsbandy mot Broberg och jag tänkte vara där. Har inte sett bandy sedan högstadiet tror jag. Möjligtvis gymnasiet, men bra länge sedan är det i alla fall. Jag tror på vinst. Typ 7-3. Det räcker som julklapp för mig.
Apropå julklappar kommer svensken inte att shoppa sig sönder och samman den här julen. Julkonsumtionen kommer att sjunka, pendeln vänder tillbaka. Det tror Handelns utredningsinstitut. Läs mer här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=856475
Men men ... Vi beräknas ändå julkonsumera för mer än 5 000 spänn var. Lång väg återstår alltså.
På lördag är det Buy Nothing Day. Häng på aniköptåget! Det är en intressant utmaning att avstå från att shoppa. Det sköljer liksom rent systemen. Man ser klart. Lite som att bita i en alldeles för stark halstablett.
God jul!
/Daniel

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ok, jag förstår att det här med att "Köpfasta" och "låta-bli-att-handla-dagar" osv. har sin botten i att inte överkonsumera. Gott så, men snart vill jag nog slå ett slag för att sätta hjulen i rullning igen... Jag är övertygad om att konsumtion i hygglig mängd också är nyckeln till att samhället överlever. Det är många handlare som känner av "krisen" i världen idag. Om vi inte köper hem en familje-pizza emellanåt kommer inte den lokala pizzerian runt hörnet där vi bor att orka hålla öppet. Tradera är en bra sajt också. Många som vill sälja och köpa!
Föresten. Vi hade missionsförsäljning i kyrkan i Lördags. Vi fick in 10.000:-- MINDRE än vi brukar. Lite för mycket "Köpfasta" blev det.
Tycker:
-Begis-

Unknown sa...

Begis.
Du har helt rätt i att det köpfasta inte hjälper till att sätta några hjul i rullning, snarare tvärtom.
Vår tanke med att avstå konsumtion under november har dock inte varit att göra en insats för världsekonomin. Det är snarare ett litet experiment. För att se vad som händer om man för en tid flyttar fokus från kundvagnar, reklampelare och konsumtionshets.
Det är en spännande och tänkvärd resa, men helt klart behövs också en sund konsumtoin för att det här samhället ska funka.
/Daniel