onsdag 19 november 2008

Gratismat

Journalister kan gå runt på pressvisningar och events och äta gratis. Men det förutsätter nästan att man är i Stockholm och inte har så ruskigt mycket annat för sig. I går fick jag frukostmacka och lunchmat på kursen jag gick - men det hade ju tidningen betalat genom kursavgiften. På kvällen var jag på en releasefest, på Söder i Sthlm, som jag antar att bokförlaget bekostade. Men det var mer chips, tårta och sånt som jag inte kunde proppa i mig som kvällsmat. Därför var jag rejält sugen på något vettigt när jag väntade in Uppsalapendeln på Stockholms Central. Köpte bubbelvatten och banan, undvek kvällstidningar utan satt i 40 minuter och läste kursboken för ansvariga utgivare. Däremot var jag så utpumpad att jag tog taxi från Uppsala Station och hem. Kom i säng 35 minuter tidigare på det viset. Men en onödig utgift var det, 116 kr jämfört med buss för 30 kronor.
I förrgår köpte jag en flaska med toalettrengöringsmedel av billigaste sorten. Tro mig, det var livsnödvändigt!
/Erika

Inga kommentarer: